dinsdag 4 maart 2014

Memrise: woorden leren en herhalen

In de werkgroep ICT en didactiek op het Anna van rijn College vorig jaar maakte ik kennis met Memrise, een site en app waarmee je woorden en nog veel meer kunt leren. Het mooie van Memrise is dat het programma ook zorgt voor het onderhouden van je opgedane kennis: nieuwe woorden worden vaak herhaald en de oudere komen minder vaak langs, en als je een teruggevraagd woord vergeten was, kun je het de volgende keer weer in je overhoring verwachten.

Ik ging zelf aan de slag met woorden Italiaans en Nieuwgrieks, maar kreeg het na een tijdje te druk. Daardoor heb ik wel zelf ondervonden dat het werkt, want toen ik de draad zeker een half jaar later weer oppakte, kende ik nog veel woorden!

Dit jaar zette ik mijn 6e klassers met Memrise aan de slag, want er bleek gewoon een course met basiswoorden Ovidius voor het examen te zijn. Het leuke van Memrise is bovendien dat er een scorebord is: als je hetzelfde leert, kun je dus een wedstrijdje houden, en ik kan ook zien hoe actief mijn leerlingen leren.

In de voorjaarsvakantie kwam ik er eindelijk aan toe om zelf te beginnen met de woorden van Fortuna toe te voegen. Vandaag was ik zover dat ik de 1e klas had ingehaald en heb ik ze het laten uitproberen. Ik liet op de beamer zien hoe je moet inloggen en zij konden op hun laptop de stappen volgen. Ze waren razend enthousiast! Op weg de klas uit liet er een al de 5 woorden die hij geleerd had horen en een ander merkte op dat dit er voor Frans ook zou moeten zijn (wat misschien al wel zo is, want veel methodes zijn al ingevoerd). 

Bij het zoeken naar een cursus om te leren moet je er even op letten dat je links bovenaan je taal op Dutch zet. De onderwerpen blijven gewoon in het Engels staan, maar je zoekt dan wel in de Nederlandstalige cursussen. Via languages kun je dan naar classics om te kijken wat er te doen is voor je leerlingen.

Zelf een cursus maken? Een kwestie van invoeren, het wijst zich eigenlijk vanzelf. Let wel op dat het plusje 'toevoegen' en niet 'volgende woord' betekent: je moet er na het laatste woord nogmaals op klikken. Verder moet je bij elke 'les' de leerrichting weer opnieuw aanpassen als je die hebt omgedraaid (voor La/Gr-Nl leren). 

Ik heb er verder zelf voor gekozen om de aanvullingen apart van de betekenissen te laten leren, om zo het invoeren te vereenvoudigen (je moet het antwoord precies zo invoeren als het er stond).

De woorden van Fortuna zijn dus nu in progress bij mij en Disco staat er al langer op. Er zijn ook wat basiswoordenlijsten te vinden. Mocht iemand zo ijverig zijn Pallas te gaan invoeren, let me know ;)

(Lees hier een update over Memrise)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten